Креативна дитина? А навіщо? – Скаже хтось. Нехай вона буде освіченою, вихованою, в контакті з собою, – хіба цього недостатньо для щасливого і успішного життя? Але футурологи і педагоги все частіше говорять, що саме творча жилка буде цінним інструментом в суспільстві, коли наші діти виростуть. Адже світ змінюється: майбутнім поколінням доведеться серйозно зіткнутися з проблемами голоду, перенаселення і міграції, екології, виснаження нафтових запасів і переходу на інші джерела енергії, – і світ буде змінюватися неминуче, в більшості сфер. А значить космічно підвищиться цінність таких людей, які вміють знаходити вдалі і нетипові рішення складних завдань – великих і маленьких, в обхід стереотипів і закостенілої логіки. Тобто – потрібні будуть люди творчі,креативні. І якщо творчість ми звично відносимо до сфери мистецтва і натхнення, токреативність більше схожа на ремесло, вона допомагає вирішувати повсякденні завдання.
Ще один аргумент на користьрозвитку креативності: сьогодні змінюється сам підхід до освіти. Завдяки гаджетам і інформаційним мережам, ми маємо швидкий доступ майже до будь-яких даних. А значить, важливо вже не просто вивчити тему, а навчитися швидко і гнучко працювати з інформацією, розвинути ті якості, які не зможе відібрати в нас техніка: лідерство, емпатію і, звичайно ж, креативність.
Прості засоби на кожен день
«Добре, ви мене переконали! – Скаже турботливий батько. – Нехай мій син або дочка ростуть креативними і всіх переможуть, що для цього потрібно?» Стосовно цього є загальні рекомендації, які допомагають створити атмосферу, поживний грунт для дитячого творчого начала, щоб воно колосилося і міцніло рік за роком. І є специфічні методи, які допомагають підняти креативність на рівень навику: адже ми вчимо дітей їсти за допомогою ложки і виделки, вчимо їх писати каліграфічним почерком, говорити ввічливі слова на автопілоті, – саме так і можна навчити дитину включати креативність.Але почнемо з простих речей.
Давайте волю дитячій фантазії
Діти здатні побачити живу істоту в паличці або в пакеті з крупою, вони «розважають» дорослих божевільними ідеями глобальних проектів – як побудувати трубопровід з трубочок для коктейлю між двома квартирами, щоб передавати один одному сік вранці, вони здатні створити щось з нічого. Не критикуйте дітей за їх «нездійсненні» фантазії, навпаки, підтримуйте їх.
Нехай дитина малює
Слідкуйте, щоб у сина або дочки завжди було досить паперу і зручних кольорових олівців або маркерів для малювання, щоб вони завжди могли намалювати свої фантазії і задумки (і в ідеалі – повісити на стіну). Фіксація творчих ідей в образах – це важлива звичка, вона організовує свідомість і зміцнює зв’язок з реальністю.
Дайте дитині простір для реалізації своїх проектів
Нехай у нього буде право будувати замки з подушок, наклеювати скотчем на підлогу дорожню розмітку, зводити на тумбочках і полицях паперові міста для іграшок і протягувати між шафою і ліжком «монорельс» зі швейних ниток. Хоча б у межах своєї кімнати або куточка для ігор – нехай дитина втілює свої бажання.
Замість «правильно» – говорите «класно», «цікаво», «відмінно». Замість «неправильно» – «а чому?», «може бути», «давай подивимося так» … Вчіть дитину відстоювати свою позицію, аргументувати, вести дискусію.
Покажіть дитині, що вчитися – весело і цікаво
Цьому можуть допомогти хороші книги з картинками – з віршами і казками, про науку і історії. Фільми, мультики і наукові шоу, які зараз доступні. Ваші спільні поїздки, прогулянки і розмови. Нехай ще до школи з її організуючим і дисциплінарним підходом дитина дізнається, що отримання знань і знайомство зі світом може стати захоплюючою пригодою.
Знайомте дитину з різними іноземними мовами і культурами
Покажіть їй мультик на німецькій, включіть ролик, де малюки його віку розмовляють англійською або японською мовами. Якщо ви разом їсте роли в «японському» ресторані або пасту в «італійському» кафе – зверніть на це увагу дитини, розкажіть трохи про традиції цих країн, щоб він міг бачити світ як сплетіння різнобарвних ниток, а не дивний вінегрет.
Забезпечте дітям культурний багаж
Ставте хорошу музику і розповідайте про композиторів, показуйте репродукції картин, фотографії архітектурних шедеврів, ходіть з дитиною в театри і музеї. Важливо одне: щоб дитині було цікаво, тому постарайтеся захопити і зачепити її, а якщо щось наводить на малюка нудьгу – залиште це. Багато дорослих з тугою згадують, як в дитинстві їх «напихали» філармонією та галереями, і це не пішло їм на користь.
Заохочуйте гумор
Жарти, іронія, гумор – це особливі процеси, дуже близькі творчому підходу. Вони теж дозволяють відходити від стереотипів і серйозних насуплених схем, дають новий погляд на світ, оживляють емоції і живлять спонтанність. Тому жартуєте самі, заохочуйте до цього дитину, читайте веселі і парадоксальні віршики і казки.